Materiály TOP09 k bodu 23 jednání Zastupitelstva - Galerie Prostějov
- Podrobnosti
- Zveřejněno 11. 12. 2013 9:49
Materiál, který TOP09 podávala už 5. listopadu a který byl odložen na další jednání Zastupitelstva nejprve na webu mezi materiály chyběl. Po upozornění byla situace napravena a tento materiál najdete zde >>
TOP 09 – můžeme se vám podívat do očí!
- Podrobnosti
- Zveřejněno 24. 10. 2013 9:13
TOP 09 tři roky důsledně plnila svůj program. Slíbila, že udělá vše, aby stabilizovala veřejné rozpočty. Zde jsou výsledky – fakta místo mýtů:
Zvrátili jsme trend nárůstu státního dluhu.
Státní dluh nepřetržitě rostl a za vlád ČSSD dokonce i v letech slušného hospodářského růstu. Díky úsporným opatřením, které jsme zavedli především ve výdajích státu, se podařilo nejen zmírnit nárůst tohoto dluhu, ale dokonce jej zastavit. Bez úspor by byl dluh vyšší o více než 200 miliard korun. Ve třetím čtvrtletí roku 2013 státní dluh poprvé od 90. let klesl. V číslech je to o 24 mld. Kč, což byl zároveň první pokles za tři kvartály od 90. let. Umožnily to nejen úspory a snižování deficitu, ale také lepší řízení likvidity státu prostřednictvím Státní pokladny. Poprvé za mnoho let se výše dluhu stabilizuje a neroste.
V mezinárodním srovnání
Česká republika je jednou z nejméně zadlužených zemí v EU a také jedna z úzké skupiny těch, které splňují maastrichtské kritérium poměru dluhu na HDP na 60 %. Podobně jsou na tom i ostatní země regionu, kromě Maďarska.
Uspořili jsme desítky miliard na úrocích
Za našeho vedení ministerstva financí vzrostla důvěra zahraničních investorů v českou ekonomiku a zvýšil se také rating.
Nechali jsme na státním dluhu vydělat občany
Miroslav Kalousek jako první český ministr financí zavedl dluhopisový program pro veřejnost. Na úrocích ze státního dluhu tak profitují občané, nejen velké finanční společnosti.
Miliardy z daní navíc pro obce a města
Ve vládě jsme prosadili novelu, která posílila příjmy malých měst a obcí o 12 miliard. Díky úsporám ve státním rozpočtu a na úkor čtyř velkých metropolí - Prahy, Brna, Plzně a Ostravy. Doposud nebyl systém rozpočtového určení dani pro některé obce férový. Zatímco Pražan přinesl městu 30 000 korun ročně, na každého obyvatele menšího města získala obec do rozpočtu pouze 6 500 korun. Obce už také nemusí žádat každoročně o nejisté dotace, ale peníze na dotace určené se jim férově rozdělí. Tím jsme snížili riziko korupce.
Vliv novely prosazené TOP 09 a STAN = 3,7 miliardy korun pro obce. Pokud by tento vývoj pokračoval celý rok, získají obce až o dvanáct miliard korun více, než dostávaly doposud.
Snižujeme byrokracii
Prosadili jsme, že se v Česku zavede Jednotné inkasní místo. Od roku 2015 budou moci lidé místo na několika úřadech platit veškeré odvody státu na jediném místě. Bude to komfortnější pro občany a zjednoduší se administrativa. Sníží se počet formulářů, podání, plateb a sjednotí se kontrola. A navíc uspoří stát, lidé i firmy.
Zdanili jsme hazard a zvýšili jeho odvody
Díky našim návrhům platí provozovatelé hazardních zařízení státu konečně daň z příjmů. A kromě toho odevzdávají ještě vyšší odvody obcím a státu, které jim přinesou miliardy navíc. Už si jako dřív nemohou určovat, komu peníze darují. Navíc se nám podařilo zrušit téměř třetinu video - loterijních terminálů.
Chráníme spotřebitele na finančním trhu
Novelou zákona o spotřebitelském úvěru jsme zamezili nekalým praktikám nepoctivých poskytovatelů půjček. Ti např. už nemohou využívat předražených telefonních linek nebo žádat po lidech ručení směnkami. Poskytovatel může půjčit peníze jen tehdy, pokud si ověří, že člověk je schopen půjčku splácet. Za porušení hrozí mnohem vyšší pokuty. Lidé se také mohou obracet na finančního arbitra ve více záležitostech, pokud se cítí poškozeni.
Podpořili jsme školství, export, výzkum - a tím ekonomický růst
Přes masivní úsporná opatření jsme nezapomínali na důležité výdaje, které dlouhodobě podporují růst ekonomiky země. Proto jsme poslali daleko více peněz do školství, do investic týkajících se výzkumu a vývoje a také na podporu exportu mimo státy Evropské unie. Tak, aby se tam čeští zaměstnavatelé výrazněji prosadili a vytvářeli v tuzemsku pracovní místa.
Bojujeme proti podvodům
Zlepšili jsme spolupráci Finančně-analytického útvaru společně s daňovou a celní správou. Tím jsme odhalili podvody v řadu miliard korun. Stovky milionů korun z nelegálních zdrojů jsme pak zablokovali na účtech. Počet podnětů, které jsme předali orgánům činným v trestním řízení, se vyšplhal na stovky.
Byli jsme úspěšní v mezinárodních sporech
Ministerstvu financí se podařilo vyhrát mnoho mezinárodních sporů. Důrazným přístupem k mezinárodním arbitrážím jsme zachránili České republice několik desítek miliard korun. A dosáhli toho, že daňoví poplatníci už nejsou snadnou kořisti zahraničních společností (jako za vlád ČSSD např. 10 miliard korun za prohraný spor s CME).
Současný stav ekonomiky ve srovnání s ostatními státy Evropské unie
Přestože nás média a političtí protivníci neustále osočují, měli bychom si uvědomit, že:
Míra nezaměstnanosti v ČR je opravdu nízká
Česká republika má i navzdory nedávno skončené, 6 kvartálů trvající recesi, nejnižší míru nezaměstnanosti v regionu. Podobně nízká je i dlouhodobá nezaměstnanost (přesahující 2 roky).
Máme nejnižší podíl osob ohrožených sociálním vyčleněním nebo chudobou
Česká republika má díky konkurenceschopné ekonomice, produktivitě a sociálnímu systému nejnižší podíl osob ohrožených sociální exkluzí nebo chudobou.
Výdaje na financování a pojišťování exportu výrazně pomáhají českým zaměstnavatelům uchytit se na trzích mimo EU. Export je pro českou ekonomiku klíčový pro tvorbu pracovních míst. Proto jsme výdaje řádově zvýšili oproti minulým vládám.
Bankovní systém ČR je velice silně kapitálově vybavený, dokáže ustát i velice negativní případný vývoj ekonomiky.
Poslanci za TOP09 za Olomoucký kraj:
MUDr. Jitka Chalánková - Zodpovídám se ze své práce
Prof. Bořivoj Šarapatka - Prof. Bořivoj Šarapatka - Co se podařilo v minulém období
Prof. Bořivoj Šarapatka - Co se podařilo v minulém období
- Podrobnosti
- Zveřejněno 24. 10. 2013 7:21
Při práci v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky jsem se snažil zúročit znalosti a zkušenosti ze své odborné práce vysokoškolského pedagoga i z činnosti v řadě odborných orgánů a v komunální politice. S tou souvisí například práce na novelách zákonů, a to o rozpočtovém určení daní a o obcích. Od začátku mého mandátu poslance jsem se v PS účastnil většiny hlasování (88, 4 %), v absolutních číslech to bylo 5 191. Od roku 2010 až do rozpuštění PS jsme tak projednali 616 zákonů, což vyžadovalo jejich studium, přípravu v klubu TOP 09 a ve výborech. Moje zapojení ve výborech, do nichž se soustřeďuje odborná a legislativní práce, souvisí s mým odborným zaměřením. Působil jsem ve výboru životního prostředí jako jeho místopředseda a dále jako předseda podvýboru pro ochranu přírody a krajiny. V tomto volebním období jsme ve výboru projednávali 24 zákonů, na některých jsem se podílel i jako předkladatel či zpravodaj. Jedná se například o zákon integrovaném registru znečištění životního prostředí, novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, komplexní pozměňovací návrh zákona o vyhlášení Národního parku Šumava i o přípravu novely zákona na ochranu zemědělského půdního fondu.
V dalším podvýboru pro vědu a vysoké školy, jehož jsem jako vysokoškolský profesor byl členem, jsme řešili hlavně nový vysokoškolský zákon. Pokud budu hodnotit moji neúčast na hlasování, ta byla minimální (11,6 %) a byla řádně omluvena, a to zejména plněním povinností v Parlamentním shromáždění Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (např. monitoring voleb), v Řídícím výboru Operačního programu Životní prostředí atd. Pro dokreslení činnosti v Řídícím výboru OPŽP uvádím, že jen v prvním pololetí t. r. jsme schválili celkem 2 744 projektů, z nichž 212 podali žadatelé z Olomouckého kraje. Do kraje se tak na tyto vybrané akce dostává celkem 2 125 985 016 Kč.
Reakce na veřejnou zakázku dodávky marketingových služeb pro Prostějov
- Podrobnosti
- Zveřejněno 18. 10. 2013 16:36
V úterý 15. 10. 2013 byla v internetové verzi Týdeníku Prostějovska vydána zpráva, že Rada města Prostějova zadává veřejnou zakázku na dodávku marketingových služeb v celkové hodnotě 14 milionů korun společnosti TK Plus.
Na jednání zastupitelstva dne 30. 9. 2013 jsem k této problematice vyjádřil přesvědčení, že není vhodné tuto zakázku přidělovat na období, které obdobím tří let zasahuje do mandátu nového zastupitelstva. K této věci jsem se dotázal, z jakých potřeb se při zadání zakázky vycházelo a zda byla zpracována nějaká analýza marketingových a propagačních potřeb města Prostějova. Primátor města Prostějova slíbil, že požadované informace dostanu písemně.
Dne 11. 10. 2013 jsem dostal k požadovaným otázkám odpověď, kde primátor města Prostějova Miroslav Pišťák sděluje k otázce délky kontraktu, že rozpočet na rok 2014 bude schvalovat nynější zastupitelstvo a rozpočet na rok 2015 bude připravovat také nynější zastupitelstvo, a tudíž se jedná o polovinu kontrahované doby, na níž se budou vztahovat rozhodnutí současného zastupitelstva. Pan primátor však ve své odpovědi neuvedl tu skutečnost, že rozpočet na rok 2015 nebude schvalovat nynější zastupitelstvo, ale až zastupitelstvo nové, byť z podkladů připravených za období tohoto zastupitelstva. Příprava podkladů však není rozhodnutí a tak tento krok Rady není ničím jiným, než zajištěním toku finančních prostředků pro vybraného dodavatele i po většinu funkčního období nového zastupitelstva.
Co se týká druhé otázky, ještě podivnější je ta skutečnost, že zakázka byla zadána, aniž by byla zpracována jakákoliv analýza marketingové situace a marketingově propagačních potřeb města Prostějova. To vyplývá z odpovědi pana primátora na mé dotazy na zastupitelstvu dne 30. 9. 2013.
Z prohlášení primátora v tisku vyplývá, že existuje jakýsi souhlas napříč politickým spektrem. Z předchozích skutečností však plyne, že to není pravda a že se jedná o další manévr Rady, který není podložen jakoukoli analýzou dlouhodobých potřeb města. Celkové nastavení parametrů zakázky svědčí o tom, že se jedná spíše o sponzorování vybraných akcí dodavatele z prostředků rozpočtu města, než ucelenou a promyšlenou koncepci propagace města Prostějova. S takovým postupem TOP09 v žádném případě souhlasit nemůže.
Místo mítinku šli uklízet
- Podrobnosti
- Zveřejněno 7. 10. 2013 9:20
V sobotu 5. 10. již tradičně Prostějovský klub ochránců přírody IRIS uspořádal akci „Úklid Hloučely a oslavte s námi Den zvířat“. Kandidáti za TOP 09 do poslanecké sněmovny za Olomoucký kraj místo toho, aby v sobotu přesvědčovali voliče na náměstí, se přidali k ochráncům a pomohli s úklidem Hloučely.
Jaký je vztah jedničky na této kandidátce, prostějovské dětské lékařky MUDr. Jitky Chalánkové k přírodě, jsme se zeptali přímo na místě: „Zdravé ale i čisté životní prostředí nebo jen naše okolí, považuji za základ kvalitního života. Velmi si vážím práce ochránců přírody v našich podmínkách, kdy se věnují konkrétním akcím jako byla ta dnešní. A druhou stránkou kvalitního života jsou dobré zákony, které chci pokud mi dáte důvěru prosazovat.“ řekla Jitka Chalánková. Životního prostředí si váží i profesor Bořivoj Šarapatka, který je vedoucím katedry ekologie a životního prostředí na přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého.
Jak se kandidátům dařilo při úklidu se podívejte v následující fotogalerii.